يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ و اعجاز علمی قرآن

ساخت وبلاگ

وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ


وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ –معنی این آیه بدون دخالت دادن تصورات ذهنی کهن این است. ملک به کنار زده می شود و عرش خداوند بر هشت (مولفه) حمل می شود. در این آیه صحبتی از فرشته نشده است. عرش معنی مدیریت و طرح و برنامه می دهد و مفسران عرش را تدبیر و طرح و به زبان امروزی برنامه ریزی معنی کرده اند. به مقاله عرش خداوند بر آب و خلقت حیات در زمین مراجعه فرمایید. برای درک بهتر این آیه باید چند آیه قبلی را هم مرور کنیم .سوره الحاقه-17 الی 19


فـاذا نـفـخ فـى الصـور نـفـخـه واحـده 
وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً
فَيَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ
وَانشَقَّتِ السَّمَاء فَهِيَ يَوْمَئِذٍ وَاهِيَةٌ
وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ
يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَى مِنكُمْ خَافِيَةٌ


از آیات فوق چنین برمی آید که عرش خداوند بر هشت  قبل از قیامت منظور است و قیامت هم روزی (دوره ای) است که کیهان یا جهان مادی برچیده می شود. زمین و کوه ها (زمین اینجا کره زمین معنی نمی دهد زمینی که کوه ها بر آن قرار دارند ) به کوچکترین جزء  واحده  خود  تبدیل می شوند- فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً -کوچک ترین جزء واحده یعنی اتم ها و ذرات بنیادی درون آن ها. حملت الارض والجبال، بر آن ها تحمیل می شود و آن زمانی است که رخ داد عظیم خود را نشان می دهد. و سماء در اینجا فضا معنی می دهد چرا که بعد از بر چیده شدن زمین و کوه ها جو زمین وجود ندارد. فضا از هم گسسته می شود. ریز ریز شدن زمین و به اجزاء واحده ( کوچک ترین جزء ماده) تبدیل شدن یعنی برگشت به احدیت ( همان جا که جهان مادی از احدیت یا سینگولاریته آغاز شد)آیه معروف انا لله وانا الیه راجعون را همه شنیده ایم این آیه در تشییع  جنازه مردگان و در قبرستان کاربرد وسیعی دارد و لا غیر. معنی این آیه این است. ما از خداوند نشات گرفته ایم و بسوی او باز می گردیم .یک قانون مهم علم اختر شناسی -کیهان بسته- کیهانی که منبسط شده  و زمانی این انبساط متوقف می شود و جهان مادی دوباره به  نقطه آغاز اولین خلقت خود یعنی مهبانک  بر می گردد. چرا خداوند از قول انسان می فرماید ما (انسان) از خداوند هستیم یا بر خواسته ایم و به او  بر می گردیم، زیرا از نظر قرآن لحظه انبساط کیهان شروع خلقت انسان است. هدف خلقت کیهان پیدایش حیات است که بر آب قرار داده  شده . به این آیه توجه فرمایید.


وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ- من (حضرت ابراهیم) چرا کسی را پرستش نکنم که مرا (فطرنی کرد از لحظه باز کردن کیهان آفرید) ، و همگی به سوی او بر می گردیم  یاسین 36. و الیه هم می تواند به زمان انبساط کیهان مربوط باشد و هم به خداوند، چرا که قبل از انبساط  کیهان محدوده خداوند است، احدیت که  در قرآن خداوند خود را  احد  و صمد نامیده است صفاتی که از ذات خداوند  نشات گرفته  و علم هم  به همین تعریف خداوند رسیده، احد به انگلیسی می شود سینگولار و صمد هم  توپر یا چگال یا بینهایت فشرده که جای خالی ندارد و جالب است که علم نمی دانست که  دوره قبل از انبساط کیهان دوره احدیت است و دقیقا همین کلمه را انتخاب کرده سینگولاریته کیهانی یعنی احدیت آیا  این تصادف است یا اعجاز قرآن -انبساط کیهان از نظر علم و قرآن -آیات بیشماری در قرآن قیامت باز گشت به خدا است. از جمله سوره هود آیه-


وهو الذی خلق السموات و الارض فی ستّة ایام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم ایّکم احسن عملاً و لئن قلت انّکم مبعوثون من بعد الموت لیقولنّ الذین کفروا ان هذا الا سحرٌ مبین-او کسى است که  آسمان ها و زمین (کیهان ) را در شش هنگام خلق کرد و عرش او بر آب بود تا  شما را بیازماید که کدام‏  یک به احسن عملا  می رسید و اگر بگویى شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد قطعا کسانى که کافر شده‏ اند خواهند گفت این چیزی جز سحرى آشکار نیست. خلقت کیهان در شش روز-اینجا کلیک کنید- در آن آیه نیز خلقت کیهان به قیامت  برگشت داده میشود. آیه جالب دیگر هم مرور کنیم که می فرماید واقعه قیامت کیهان را در چگالی فرو می برد.


يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ


درباره قیامت از تو میپرسند که چه  وقت فرا می رسد بگو: علم آن نزد پروردگار من است تنها او است که چون زمانش فرا رسد آشکارش می سازد فرا رسیدن آن  بر آسمان و زمین (کیهان) ثقلت را حاکم می کند. فشردگی بر کیهان مستولی می شود مانند اول مره یا مه بانک  که  کیهان فشرده و چگال بود. جز به  ناگهان بر شما نیاید (قیامت بعد از برچیده شدن کیهان) چنان از تو می پرسند که گویی تو از آن آگاهی بگو: علم آن نزد خدا است ولی بیشتر مردم نمی دانند. بررسی قیامت از نظر علم و قرآن اینجا کلیک کنید.
حال نگاهی کوتاه داشته باشیم به دیدگاه قرآن در خلقت کیهان


دیدگاه قرآن در خلقت کیهان


خداوند ابتدا کیهان را از هیچ آفرید بدیع السموات والارض، بدیع ایجاد از عدم است- خلقت کیهان از هیچ نظر علوم طبیعی و قران اینجا کلیک کنید- بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُون-ابداع کننده سموات والارض (جهان مادی) و هنگامی که  امر خداوند بر ایجاد قرار گرفت می فرماید باش و می شود.
و سپس آن را منبسط کرد، آیه 1 سوره فاطر


اَلحَمدُ لِلهِ فَاطِرِ السَّماوَاتِ وَ الأَرضِ جَاعِلِ المَلائِکَةِ رُسُلاً أُولِی اَجنِحَةٍ مَثنَی وَ ثُلاثَ وَ رُبَاعَ یَزِیدُ فِی الخَلقِ مَا یَشاءُ إنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر-سپاس خداوند ی است که کیهان رامنبسط کرد و در آن ملائکه را مستقر کرد (گارکزاران یا قوانین خلقت) که پیک هستند. آن ملائکه (ملک ها) دارا ی دو تا تا و برخی سه تا سه تا و برخی چهارتا چهارتا  قدرت یا نیرو هستند و خواست خداوند بر آن قراردارد که  قدرت یا  نیروهای دیگری را بدان بیافزاید و خداوند در کل جهان مادی قادراست، دست برتردارد.
قوانین طبیعت چهار قانون اصلی فیزیک. هسته ای قوی، هسته ای ضعیف، الکترو مغناطیس و گرانش در ابتدای انبساط  کیهان در آن قرار داده  شد. در مرحله سوم و بعد از تثبیت انبساط  کیهان را در شش روز خلق  کرد. 


بنابراین کیهان همان طور که  قرآن فرموده  و علم اخترشناسی هم  تایید کرده است و در سه مرحله ایحاد شد .بدیع، فطرهن و خلق هر کدام از این سه کلمه مفهوم خود را دارند. مفسرین هر سه  کلمه را خلق کردن معنی کرده اند که درست نیست  بدیع ایجاد از عدم یا هیچ است، فطرهن باز کردن کیهان و لحظه شروع خلقت حیات و خلق  ایجاد از ساختار مادی اولیه کوارک ها و گلئون ها  که در ابتدای انبساط کیهان به وجود آمده اند. خلق ماده از مواد اولیه ساختاری کیهان که در ابتدای انبساط کیهان فراهم شد.
این روند خلقت کیهان از دید قرآ ن است و هدف از خلقت هم  ایجاد  آب  و خلقت انسان است-


عرش خداوند  بر آب و پیدایش حیات در زمین و اساس خلقت انسان هم  بر اصل تکامل  استوار است.
احسن عملا و تکامل موجودات در قرآن .
دلایل علمی روند خلقت کیهان از دید قرآن در مقالات نامبرده  بیان شده است.


پیدایش کیهان از نظر علم اختر شناسی


حال خلاصه ای از پیدایش کیهان از نظر علم را بیان کنیم. کیهان در نقطه ای بینهایت کوچک و داغ و چگال (فشرده و توپر یا صمد) به تعریف علم یعنی از هیچ به یک باره یا خلق الساعه ایجاد شد. تحولات اولیه کیهان در نقطه آغازین تا زمان ده به توان منهای 43 ثانیه را زمان پلانک می گویند. اندازه کیهان  ده به توان منهای 35 متر. ارقام را توجه کنید. یک متر صد سانتیمتر است و یک دهم آن می شود صفر ممیز یک و عدد  فوق صفر ممیز 35 تا صفر و بعد عدد  یک، به عقل نمی گنجد (یعنی کل جهان مادی کهکشان ها، ستارگان، ماده تاریک، انرژی تاریک زمانی بهم  فشرده  شده بودند در یک نقطه ای که تجسم  کوچکی آن غیر قابل تصور است جمع شده بودند) دانشمندان می گویند همه اینها  از انرژی ناب  که  فشرده شده  بود ایجاد شدند این انرژی ناب از کجا آمد اگر همه جهان مادی به انرژی خالص تبدیل شوند به عقل  جور می آید که در یک همچو مکانی که هیچ است متمرکز شوند ولی قرآن می فرماید انرژی ناب از خدا که نور علی النور است انرژی ما  فوق همه انرژی ها که می شود همان انرژی ناب که منبع عظیمی از آن نزد خدا وجود داشت و دارد خلق  شد). این اندازه را می گویند اندازه پلانک. در این نقطه که ابعاد ندارد -طول، عرض، ارتفاع  ندارد. ماده هم  وجود ندارد و درهم  تنیده هستند. بینهایت فشرده. یعنی ذرات بنیادی چنان درهم تنیده هستند  که نمی توانند تکان بخورند. تکانه هم ندارند.


این نقطه که از نظر ریاضیات غیر قابل تصور و  پیچیده  است را علم سینگولاریته می گوید. به فارسی تکینگی  و به عربی می شود احدیت. خلقت کیهان از احدیت و صمدیت آغاز شد  چگالی بینهایت فشرده است توپر است فضای خالی ندارد صمد است، یکی از معانی صمد به عربی توپر است. حرارت ده به توان 32 درجه کلوین است. در یک لحظه بسیار کوتاه از نظر زمانی یک کوینتی لیونم ثانیه یعنی ده به توان منهای 29 ثانیه این نقطه بدون ابعاد باز می شود با یک قدرت فوق العاده زیاد و همراه خودش فضای بسیار بزرگی را ایجاد می کند.
ماده شروع به خلق شدن می کند. قوانین چهارگانه فیزیک که از نیرو تشکیل شده است ساختار تشکیلاتی ذرات بنیادی را بر عهده می گیرند. این نیروها در حقیقت تبادل  اثر بر یکدیگر هستند. نیروی هسته ای قوی، نیروی هسته ای ضعیف و اکترو مغناطیس. این سه نیرو ماده را  برپا می دارد و از جنس بوزون هستند. هسته ای ضعیف دو بوزون دارد (W-Boso , Z Boson) در حقیقت قوانین چهارگانه فیزیک همین سه است که نام بردم و نیروی چهارم هم گرانش است که خارج از اتم ها ماموریت دارد ساختارجهان مادی را سرو سامان دهد. البته در درون اتم هم عرض اندامی می کند ولی قابل بحث نیست. همه این نیروها در احدیت جفت هستند. ماده  و ضد آن. هر ذره  بنیادی  یک ضد را در کنارخودش دارد ولی شرایط حرارت و چگالی آنها را در کنار هم  وحدت داده است به  تعبیر قرآن همه نفوس زوجت هستند. واذا نفوس زوجت تعریف آتش فشردگی کیهان است که در آن تمامی نفس ها همه درهم ادغام میشوند.
نفوس زوجت در این لحظه است و در پایان و برگشتن کیهان به  نقطه اولیه خود که مجددا  واذالنفوس زوجت می شوند. اتم نفس مستقل دارند پروتون و نوترون، کوارکها و سایر قبل از انبساط کیهان و در سینگولاریته  نفس مستقل ندارند و شروع انبساط همه دارای نفس میشوند، هویت پیدا می کنند و اسباب ساختار مادی کیهان میشوند ملائکه با نیروهای مختلف  که بال تعبیر نیرو یا قدرت است.
قبل از خلق ماده، سه  گروه یا خانواده  ذرات بنیادی در کنار هم بسر می بردند که  امکان حرکت پیدا میکنند و شروع به ساختن ماده  و پروتون و نوترونها خلق میشوند. در انقباض کیهان که عمل عکس انبساط آن است جهان مادی  دوباره  به نقطه آغازین یا اول مره برمی گردند یعنی به  احدیت یا  سینگولاریته و این جا است که مجددا ذرات بنیادی نفس خود را از دست میدهند واذالنفوس زوجت رخ می دهد. 


عرش خدا برهشت


تا اینجا به زمان وقوع عرش خداوند بر هشت  پرداختیم. نفخ فی الصور اتفاق می افتد و زمین (خاک و سنگ و کوه ) به اجزاء واحده خود تبدیل می شوند. و این مرحله نقر فی الناقور است بنابراین زمانی است که فشردگی بر کیهان مستولی می شود. ناقور کیهان است که نقر می شود. نقر کوبیدن بر چیزی که فشرده شود .مسگرها در قدیم بر روی مس می کوبیدند تا نقر شوند. مس ناقور بود که عمل نقر بر آن تحمیل میشد. عدد نوزده در قرآن وعلم  کوانتوم
برای رسیدن به مطلب خودمان که چرا عرش خدا  بر هشت  است لازم است کمی از ذرات بنیادی اطلاع داشته باشیم تا عظمت این  آیه را از نظر علم  بدانیم. بر اساس مکانیک کوانتومی ماده و بر هم کنش ماده از فرمیون ها و بوزون ها  تشکیل شده اند با ماهیت متفاوت و همه آنها را رویهم ذرات بنیادی می نامند و خاصیت ذره و موج را دارند. ما با دو فرمیون در ساختار ماده روبرو هستیم. یکی لپتون ها و دیگری کوارک ها. این دو به عنوان سنگ بنای ماده  در سه گروه یا خانواده تقسیم بندی شده اند. این تقسیم بندی فقط نشان میدهد که  ما با چه انواعی از ذرات بنیادی سر و کار داریم. این سه گروه با برهم کنش با یکدیگر چهار قانون اصلی فیزیک را خلق می کنند.
البته در آغاز انبساط کیهان و در کسری بسیار کوچک از ثانیه برای خلق ماده خود را  نمایان می سازند و سپس در دل ماده  قرار می گیرند و فقط ما مجموعه آنها را در پروتون ها و نوترون ها به عنوان ذرات هسته ای پایدار مشاهده می کنیم. این سه گروه عبارتند از مطلب ازQuantenwelt-Joachims
گروه اول که از الکترون ها و الکترون پوزیترون ها ( پوزیترون الکترونی) و کوارک پائین و کوارک بالا که می شوند چهار ذره و هر کدام ضد خودش را هم با خودش دارد که میشوند هشت ذره بنیادی
گروه دوم میون ها، میون نویترینوزها (پوزیترون میونی) و کوارک افسون، کوارک شگفت که این ها هم می شوند چهار ذره که با ضد آنها هشت ذره
گروه سوم تاونها، تاون نوترینوزها، کوارک سر و کوارک ته که  باز هم  چهار ذره که با ضد آنها هشت ذره می شوند.
حال چرا این ها اینطور تقسیم بندی کردند.

مدل  کوارک  و راه  هشتگانه


موری گلمان درسال 1961 روشی برای دسته بندی ذرات کشف شده ارائه داد و نام آن را راه  هشتگانه گذاشت که مانند جدول مندلیف مورد قبول علم قرارگرفت وی باتفاق شوانگ نام ریز ذرات را کوارک نامیدند. این ذرات ماهیت مستقل خود را فقط  در محدوده  پلانگ  و اول انبساط کیهان که تقارن مطلق حکمفرما بوده است دارا بوده اند. محدوده احدیت و یا  و محدوده خدا (عرش محل مدیریت خدا)
بوزون ها  نیرو و از جنس انرژی هستند. فوتون ها یک نوع  بوزون و گلئون ها هم نوع دیگر. گلئون ها کوارک ها را بهم پیوند می دهند و اساس استحکام ماده بر کوارک ها و گلئون ها استوار است و برهم کنش هسته ای قوی را تشکیل می دهند.

گلئون ها می توانند بین خود  برهم  کنش داشته باشند. آنها قبل از کوارکها همراه الکترون ها و فوتون ها از انرژی ناب ایجاد شده اند. دانشمندان براین عقیده هستند که در درجه حرارت بسیار بالا  که در محدوده پلانک ( دراحدیت یا سینگولاریته) یا ابتدای انبساط کیهان است برهم کنش بین کوارک ها و گلئون ها است و پلاسمای گلئون کوارک ایجاد میشود. گلئون مانند کوارک ها دارای رنگ هستند و در تغییر رنگ کوارک ها  دخالت می کنند( تعریف رنگ برای تفکیک کوارک و خاصیت آن ابراز شده و منظور رنگ  که ما می بینیم نیست). گلئون ها دارای هشت رنگ (نوع) هستند . برهمکنش گلئون ها  با یکدیگر و با کوارکها هسته ای قوی  را  ایجاد می کنند که ساختار مادی  پروتون ها و نوترونها براین قانون استواراست. هسته ای ضعیف و الکترو مغناطیس و گرانش هم سه قانون اصلی دیگر فیزیک است.


حال تا اندازه ای به ساختار ماده و روابط  فی ما بین آشنا شدیم. هدف این نوشتار وضعیت اینها در زمان ثانیه های اول پیدایش جهان مادی که همان ابتدای انبساط کیهان است. در محدوده  پلانک که محدوده  احدیت است یا محدوده سینگولاریته فقط انرژی ناب حاکم بود و ذرات بنیادی همه درهم ادغام شده  بودند و به محض شروع انبساط  ابتدا پلاسمای کوارک ها و گلئون ها ایجاد و سپس و در شش دوره اجزای درونی ماده که پروتونها و نوترونها و هسته اتم هستند خلق می شوند. در مطالب عنوان شده  فوق دانستیم  که سه  گروه ذرات  بنیادی هر کدام از هشت ذره بنیادی تشکیل شده اند و گلئون ها هم که این ذرات را بهم پیوند میدهند هم از هشت نوع تشکیل شده اند.
بنابراین رقم هشت در سرنوشت خلق کیهان نقش اساسی دارد. هنگامی که انبساط کیهان متوقف می شود و به حالت اول برمیگردند به نقطه ای میرسند که در آن پلاسمای کوارک و گلئون حاکم است .یعنی کیهان در دو زمان به این سرنوشت  دچار می شود. ابتدای خلق کیهان و دیگری برچیده شدن کیهان و بر گشت به نقطه آغازین کیهان.يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ در ان روز هشت مولفه بر عرش خدا تحمیل می شوند. یا بار مدیریت خدا در آن روز بر هشت قرار دارد. از فرشته و نگهبان در ایه خبری نیست.
حال می توانیم مفهوم علمی عرش خداوند در قیامت بر هشت است را درک کنیم. این آیه که به یقین در کنار عدد نوزده علمی ترین آیات فیزیک کوانتومی قرآن است می خواهد در تمثیلی این  را  بیان کند که  کیهان برچیده می شود و قوانین هم درهم ادغام و وقتی ملائکه  که  قوانین جهان مادی هستند به کناری زده میشوند و دیگر ملاکه نیستند بلکه ملک هستند. ملک قوانین درهم ادغام شده که بصورت واحد در آمده است. به آیه توجه فرمایید.


وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ-در آن روز ملک( ملائکه به ملک تبدیل می شوند) و به کناری قرارمی گیرند و طرح و برنامه خداوند در آن روز بر هشت استوار است.


علم فیزیک کوانتومی امروزه واقعیت این آیه شریفه را روشن می کند و خداوند برای هدایت مردم متفکر و اندیشمند این راز علم  فیزیک را در قالب تمثیلی بیان داشته است. این که آقای سروش فهم  و درک فیزیک کوانتوم و ارتباط آن با این آیه را نتوانسته بفهمد و آن را مورد تمسخر قرار می دهد  و این آیه را هذیان گوئی پیامبر می داند و وحی را به عنوان کلام خداوند رد می کند مایه بسی تاسف است برای دانشجویان عزیزی که آشنائی با قرآن ندارند و نظر گذشتگان را ملاک سنجش آیات متشابه قرار می دهند و تحت تاثیر کلمات بی منطق و فلسفه بافی فردی نا آگاه و مغرض و بی ایمان قرار می گیرند.


البته به نظر این جانب عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. کار ایشان باعث شد که عده ای برای دست یافتن به واقعیت قرآن پشت پا به نظر گذشتگان و تصورات ذهنی آنها بزنند و به  قرآن مراجعه کنند. کجای این آیه عنوان شده که تخت خداوند که روی آن نشسته را هشت فرشته حمل می کنند. خرافات هزار سال قبل را کلام خداوند  تصور کردن و بر آن ایراد گرفتن عقل ما اشکال دارد یا کلام خداوند.
باید تحولی نو و بینش مبتنی بر دانش علوم تجربی در تاویل آیات متشابه بکار گرفته شود و خود را از بند تصورات  کهن منسوخ شده  از نظر علمی رها سازیم و قرآن را از مهجوریت بیرون آوریم و فرصت به سوء استفاده کنندگان معاند و مخالف و متحجر ندهیم. متاسفانه مقالات سایت من در hammanmasnun.com من  در موتور جستجوی مورد بی مهری قرار گرفته و در گوشه و کنار ها مستقر شده  تا  دید علاقمندان بر آن نیفتند. لذا از تمامی کسانی که به نو اندیشی علمی آیات متشابه  اعتقاد دارند تقاضا می شود سایت را به دیگران معرفی کنند تا علاقمندان با مراجعه مستقیم به مقالات دسترسی داشته باشند و  در امر خیر نواندیشی علمی شرکت کنند. اجر شما با خداوند متعال  انشاء الله- سید محمد تقوی اهرمی شهریور 1397 ویرایش و اصلاحیه جدید - تیر 1399
 مطالب علمی این نوشتار از ویکی پدیا و سایت های ذرات بنیادی و سایت quantenwelt.de استفاده شده است

+ نوشته شده در یکشنبه دوم آبان ۱۴۰۰ ساعت 20:40 توسط سید محمد تقوی اهرمی  | 

نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان ...
ما را در سایت نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salbtraebo بازدید : 139 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 3:22