آیا موجودات زنده د رکیهان در قرآن اشاره شده است یا تخیلات ذهنی است

ساخت وبلاگ

مقدمه نوشتار


کلمات سماوات والارض و ما بینهما این تصور را ایجاد کرده که در قرآن به موجودات خارج از زمین ودر کیهان اشاره فرموده واین تصورات از برداشت غلط مفهوم سموات والارض ناشی شده است تا جائی که اکثر مفسرین ومترجمین این موضوع را بر باور خود گنجانده اند واین از اثرات  باقیمانده جهان تخیلی بطلمیوسی است که در اذهان باقی مانده است. عدم توجه به سیاق آیات وآیات قبل وبعد و موضوعی که قرآن دارد مطرح میکند باعث شده تمامی چهار چوب جهان بینی مترقی وعلمی قرآن دستخوش تصورات ذهنی غلط ما قرار گیرد. سموات و الارض در قرآن دارای دو مفهوم است کیهان و جو هفت طبقه زمین وزمین. آیاتی که فاطر السموات والارض و بدیع السموات و الارض و خلقت سموات والارض در شش روز ر آن مطرح شده به معنی کیهان و چگونگی خلقت آن است وسایر آیات که سموات والارض آمده به مفهوم مجموعه سمائ زمین وزمین است وسمائ گاهی بصورت جمع هفت طبقه آورده شده و در مواردی هم سبع السموات هفت سمائ و زمین. کلمه وما بینهما در آیاتی که معنی کیهان را میدهد مفهوم موجوات زنده از آن استنباط نمیشود. کلمه دابه هم منظور ریز حنبندگان در بین سمائ و زمین و تحت الثری و زیر خاک یعنی در مجموعه حیات زمین است. حیات وقیامت دو موضوع مورد نظر قرآن است. مثلا در آیه رب السموات و الارض و رب المشارق.رب المشارق ماهیت معنی سموات والارض را روشن میکند. مشارق و مغارب در کره زمین و در دو طرف خط استوا ودر قطب شما وقطب جنوب  منظور است و واقعیتی موجود در کره زمین است . حیات زمین به جو هفت طبقه آن وابسته است . أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا- رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا-خلقت آنان مهم تر است یا سمائی که خداوند آن را بنا کرد و سقفش را بالا برد و آن را سامان داد. سموات الاعلی هم منظور همین جو زمین است . نمونه این قبیل آیات که سموات و الارض جو زمین است فراوان است. ما خیلی کوتاه به چند آیه نمونه در مفاهیم کیهان و جو زمین اشاره میکنیم.
 

نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان ...
ما را در سایت نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salbtraebo بازدید : 170 تاريخ : يکشنبه 19 آبان 1398 ساعت: 7:16