خلقت انسان با نگاه علم روز-خلق پیش نطفه

ساخت وبلاگ
 

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِين -خداوند همه چیز را نیکو آفرید(شرایط خلقت حیات را فراهم کرد) وخلقت انسان را ازطین آغاز کرد. کل شیئ در اینجا ارتباط با خلقت نطفه دارد، مفهوم بسیار گسترده ای میتواند داشته باشد تمامی مواد وشرایط لازم برای خلقت انسان فراهم کرد وسپس خلقت انسان رااز طین آغاز کرد. بدائ خلق الانسان من طین وخلق الانسان من طین هر کدام یک دوره زمانی خاص خود را دارند که در علم زمین شناسی پر معنی است.کلمه طین را تا روشن شدن مفهوم آن به خاک ترجمه نمیکنم وهمان طین را بکار میبرم .تفکر در آیه ما را به سه مرحله مستقل راهنمائی میکند

اول احسن کل شیئ خلقه و

دوم بدائ خلق الانسان من طین و

سوم خلق الانسان من طین.

لازمه خلقت انسان ایجاد حیات در کره زمین است. قبل از شروع خلقت انسان مراحلی گذشت که جزئ سرنوشت حیات و انسان درون اوبوده است. ازآنجائیکه از نظرقرآن هدف ایجاد حیات در کره زمین خلقت انسان است، از نقطه آغاز پیدایش حیات سنگ بنای ایجاد خلقت انسان زده میشود.

أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا.آیا انسان متذکر نمی شود که ما اورا از قبل که چیز قابل ذکری نبود آفریدیم .خلقناه یعنی آفریدیم . قبل ازطین ویا نطفه مراحل خلقناه من قبل وجود داشته است. خداوند بر کلمه خلق کردیم تاکید میکند.پروسه ای که تمام شده ودیگر تکرار نمی شود. نمی فرماید می آفرینیم که ما تصور کنیم که از مواد موجود در خاک کنونی استمرارخلقت داشته باشیم.لم یکن شیئا یک مرحله قبل ازطین و نطفه است که میتواند آغاز خلقت انسان از طین باشد.همه این مراحل قبل از نطفه در زمین اولیه رخ داده است واین موضوع را در مفهوم آیات میتوان استنباط کرد.

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا- إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا- إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا-آیا بر انسان در روزگار(در تاریخ ) زمانی نگذشت که چیز قابل ذکری نبود ما انسان را از نطفه مختلط که دچار سرنوشت شدن خود قرار گرفت (دورانی باید سپری کند) خلق کردیم ودراو شنوائی وبینائی را قرار دادیم وراهش را هموار کردیم آیا شاکر است یا پنهان کننده حقیقت.

بنابراین لم یکن شیئ قبل از بدائ خلق الانسان من نطفه است وطین هم قبل از نطفه است.خداوند از انسان وخلقت او ازطین ونطفه نام میبرد.ولی قبل از خلقت از طین هم مراحلی را پشت سر گذارده که از بدائ شروع شده وجزئ سرنوشت او است. مرحله مستقل در برابرأَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ است. قبل از ورود به مراحل خلقت انسان


خلقت انسان از انبساط کیهان شروع شد


دومطلب را برای روشن شدن وتشهیذ ذهن برای ادامه مقاله بیان کنم مطلب اول هدف آفرینش کیهان ازنظر قرآن ایجاد حیات در زمین وخلق انسان از درون آن بوده است.الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ. خداوند تمامی این کلمات کلیدی را ازهم تفکیک کرده است واین در مقایسه با آخرین یافته های علمی پر معنا است با توجه به بحث صورت گرفته ما با دو مرحله جدا ازهم درخلقت انسان از تراب سروکار داریم ،

بدائ خلق الانسان من طین(شروع پروسه خلقت از طین تا خلقت از طین) وخلق الانسان من طین. این دو مرحله را خداوند خلق من تراب نام گذاشته است.تراب هنوز ماده بی جان است وتبدیل میشود به جاندار که نطفه است .

حما مسنون وصلصال که بهم پیوسته هستند مرحله ای است که نطفه در بین آنها ایجاد میشود به آخردوره خلق الانسان من طین ارتباط دارد وبه عبارتی طبق آیه 10 سوره فصلت یا آیه اقوات جزئ آخرین مرحله اقوات است یعنی در دوره چهارم اقوات (ایجاد غذای بیولوژیکی موجودات ).

از نظر قرآن شروع خلقت حیات از خلق ماده آغازمیشود که نکته بسیار پر معنا وظریفی است.


دراین آیات شریفه توجه فرمائید-

قَالَ بَل رَّبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَى ذَلِكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ - وَمَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ –چرا کسی را پرستش نکنم که من را از انبساط یا باز شدن خلق کرد.22-یاسین-.

قُلِ الَّذِي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ-بگو خداوند کسی است که شما را از ابتدا از ابنساط آفرید وسایر آیات در اینباره.فطرهن یعنی خلق کردن ازانبساط واول مره(خلقت آغازین) خلقت جهان مادی بوده است.غیرازاین نمی توان مفهوم دیگری برای خلق کردن از باز شدن متصور شد.

چراازانبساط زیرا ازآغازانبساط کیهان، ماده خلق شد وبرنامه ریزی خداوند هم بر ایجاد آب قرارداشت

وهوالذي خلق السموات والارض في ستّة ايام و كان عرشه علي الماء-عرش خداوند یا مدیریت خداوند درخلق کیهان برایجاد آب قرار داشت.

به مقاله خلقت کیهان در شش روز از نظر قرآن مراجعه فرمائید.بنابراین آغاز انبساط کیهان شروع تبدیل ماده به حیات است.

فطرهن تا بدائ خلق الانسان من طین همان دوره أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ است.

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ-خداوند کیهان رابه حق (با هدف مشخص وبرنامه ریزی شده) آفرید وشما را به بهترین وجه شکل داد ،ارتباط کیهان با صورکم مفهوم دارد.

از این آیه نیز میتوان برنامه ریزی خلقت انسان از ابتدای کیهان را استنباط کرد.
نگاهی به آیات ابتدای سوره سجده ،خلقت انسان


مطلب دوم ادامه آیه الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ در سوره سجده است که لازم است به آن اشاره شود..

الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الإِنسَانِ مِن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلالَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ - ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ قَلِيلا مَّا تَشْكُرُونَ – خداوند همه چیز را نیکو آفرید(کل شیئ مفهوم کل جهان مادی را میدهد)،سپس نسل او را از مشتقات بیرون رانده شده آب کم قراردادیم، سپس او را شکل دادیم و روح خودم را در آن نهادینه کردم وبرای شما چشم ،گوش وقلب قرار دادیم ولی تعداد کمی شکر گذارند(چرا که تعداد کمی عظمت این پروسه را درک میکنند).

مفسران محترم نسل را ذریه آدم وسلاله من مائ مهین را چکیده آب مرد میدانند.اگر به بقیه آیات توجه نمائیم میفرماید: اول آن را شکل دادیم وسپس امروروح درآن نفخه شد وبعد از آن برای شما اعضای گوش وچشم وقلب قرار دادیم.اگر نسل در اینجا معنی ذریه آدم بدهد، این نسل هنوزاعضای بدن را ندارد .اعضای بدن بعد از شکل دادن وقراردادن روح درجسم گذارده میشود.نسل در اینجا معنی ذریه نمیدهد ومعنی نسل بعد از خلق من طین است .شما کلمات نسل دوم وسوم تلفن همراه را شنیده اید.پس نسل معانی دیگری هم میتواند داشته باشد. درآیات تفکر وتعقل کردن دستور خدا است .با تصورات ذهنی خالی به مطالعه آیات بپردازیم.

آیات متشابه در قرآن و بویژه درمورد خلقت انسان دارای ظاهر است وباطن. ما تا کنون ظاهر آیات را دیده ایم وبه باطن آن توجه ای نداشته ایم. طبق فرموده قرآن از آنجائیکه علم آنرا نداشته ایم از تصورات ذهنی خود پیروی کرده ایم-

يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ و از علم آن تبعیت نکرده ایم . وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئً –نجم 27-آنها علم به آن موضوع را نداشتند (چرا ملائکه را فرشته خطاب میکنند) واز تصورات ذهنی خود تبعیت میکنند ولی(تبعیت از تصورات ذهنی) برای رسیدن به واقعیت یک موضوع سودی (راهگشا نیست) ندارد.

این یک قانون است در قران که ،علم هر چیزی را باید بدانی بعد در باره قضاوت کنی .ما باید باستناد آخرین نظریه های علم زیست شناسی وزمین شناسی (قل سیروا فی الارض کیف بدائ الخلق-از تفحص وتجسس در زمین علم آنرا بیرون آورید) یعنی از یافته های زمین شناسان به عنوان ابزار کیف بدائ خلق استفاده کنیم نه تجسس درنظرات گذشتگان. از این آیات سلسله مراتب خلقت قبل از نطفه را کشف کنیم.


.برای پی بردن به این واقعیت باید از ایجاد زمین اولیه وروند پیدایش اولین سلول حیات از نظرعلم آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم آیات قرآن را باستناد علم درک کنیم .عدم آگاهی از روند پیدایش زمین ما را مجبور میکند از تصورات ذهنی خود بهره ببریم. کسانیکه مخالف مقایسه آیات قرآن با علم هستند وادعا میکنند علم هنوز قطعیت نیافته وممکن است تغییر کند چرا نظرات هزار سال قبل که براساس علم آن روزبیان شده را باور دارند ولی توجه به آیات خداوند در قرآن نمیکنند که توصیه شده علم را برای رسیدن به واقعیت انتخاب کنید.

ما در قرآن با آیات زیردرارتباط با دوره پیش از نطفه سر وکار داریم برای روشن شدن مفاهیم آنها باید اول روی آیات تفکر وتعقل کنیم به بینیم منظور قرآن از بیان این آیات چیست وباطن یا کنه مفاهیم را استخراج کنیم وسپس نظر علم زمین شناسی وزیست شناسی را بررسی نمائیم .

همانطور که اشاره شد بحث در باره دوره قبل از نطفه است ابتدا مفهوم طین را با استناد به آیات زیربیان کنیم.
مفهوم واقعی طین

إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي -و آنگاه كه به اذن من از طین [چيزى] به شكل پرنده مى‏ساختى پس در آن مى‏دميدى و به اذن من پرنده‏اى مى‏شد مائده-110


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ-ما خلق کردیم انسان را از مشتقات بیرون آمده از طین یا جدا شده از طین


هوالذی خلقکم من طین ثم قضی اجلا واجل مسمی عنده ثم انتم تمترون-خداوند کسی است که شما را از طین آفرید سپس مدتی مقرر کرد (زمانی سپری شد) واین مهلت مقرر را خداوند میداند ،این مدت نزد اوست هنوز دروجود خداوند تردید دارید.


انا خلقناهم من طين لازب-شما را از طین خالص ومحکم آفرید-صافات10


خلق الانسان من صلصال کالفخار-انسان را از سفال پخته شده آفرید


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ درحقیقت ما انسان را از سفال پخته شده (طین خشک وسفت شده یا صلب) وبر روی توده نرم وسیاه حما مسنون(ترائب) خلق کردیم

هو الذى خلقكم من تراب ثم من نطفة-اوست که شما را(ابتدا از) از خاک آفرید وسپس از نطفه.خلقت انسان از تراب ونطفه دو مرحله منفک از یکدیگرهستند.ابتدا از تراب چیزی خلق میشود که مبنای خلق بعدی میگردد،این نسل به وجود امده ازتراب است. وسپس از نطفه.تراب معنی خاک میدهد وطین نوعی از خاک است. چرا خداوند خلقت انسان را جداگانه تکرار میکند .برای اینکه هر کدام مرحله ای خاص خود را دارد وباید جداگانه بررسی شوند.برای توجه وتشهیذ ذهن ما است .در تمامی مراحل میفرماید ما خلق کردیم ،بنابراین عملی است که انجام شد ودیگر تکرار نمیشود

.یک پدیده فقط یک بار خلق میشود تا مرحله مهم بعدی برسد.که خلق جدید است.خلق من بعد خلق-

أَوَلَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ-نمی بینید چگونه خداوند حیات را می آفریند وسپس آن راتجدید میکند، این کار برای خدا بسیار آسان است.این استمرار خلقت است تا رسیدن به هدف نهائی.


لم یکن شیئ قبل از خلق من طین است

خلق فسوی.قدرفی هدی .خداوند خلق میکند وآنرا میپردازد وشکل میدهد ،برنامه ریزی میکند وآنرا به مقصود هدایت میکند.خلق از لَمْ يَكُن شَيْئًا شروع میشود وسپس مرحله خلقت از طین وسپس از نطفه وهمینطور تا انا انشائاکم من ذریه قوم آخرین ادامه داشته تا انسان تکامل یافته از پروسه خلقت بیرون آید یعنی از آخرین قوم.
ازآیات فوق چنین استنباط میشود که طین به معنی رس است خداوند در آیه 110 سوره مائده خطاب به حضرت عیسی علیه السلام میفرمای به اذن خداوند ازطین شکلی مانند پرنده ساختی وسپس در او دمیدی وبه اذن خداوند.پرنده زنده شد .مفهوم طین در این آیه خاک رس خالص است که با آن مجسمه گلی کوزه وغیره ساخته میشده.البته این آیه به معجزه حضرت عیسی علیه السلام اشاره میکند به یک معجزه که امری است استثنائی به قدرت خداوند خارج از ضوابط قانونمند انجام شده .بنابراین رس وقتی اب را به خود جذب میکند به گل کوزه گری وهنگامی که حرارت میبیند به سفال خشک یا صلصال کلفخار تبدیل میشود واین از مختصات سنگ رس است .

طین لازب طین محکم وخالص که منظور سنگ رس خالص است .هر کدام از این مفاهیم یک مرحله خاص از آفرینش انسان قبل ازنطفه است وجمع همه این مراحل تراب است .

آیه هو الذى خلقكم من تراب ثم من نطفة بیان گر این موضوع است که دوره پیش نطفه مرحله خلقت انسان از تراب است. چرا خداوند این کلمات را انتخاب کرده برای اینکه مطلب مهم علمی پیدایش حیات را برای ما تذکر دهد. اعجاز قرآن هم در این کلمات نهفته است.


بدائ خلق من طین ابتدای خلقت آب وسنگ سلیسیوم است

سنگ رس یا رس طبق تعریف انجمن مواد و آزمون آمریکا به کانی‌های طبیعی آگلومره شده شامل فیلوسیلیکات آلومینیوم آب‌دار گفته می‌شود که با افزودن رطوبت کافی ویژگی‌های پلاستیک پیدا می‌کنند و با خشک شدن صلب می‌شوند (1.انواغ کانی های رسی وجود دارند مانند کائولین، بنتونیت ،مونت موریلونیت و غیره.ساختاراصلی شیمیائی انها از الومینیم اکسید وسیلیکات ها است که همیشه با چند ملکول آب همراه است .طبقات سیلیسیوم اکسید که روی هم قرار گرفته اند میتوانند ملکول ها ی شیمیائی وآب را در بین طبقات خود جذب کنند واین خاصیت در ابتدای شروع خلقت حیات نقش تعیین شونده ای داشته است ومختص رس است دانشمندان اخیرا برای اثبات چگونگی پیوستن ملکول های مونومربه پلی مرها برای ایجادDNA به این نتیجه رسیده اند که رس با خاصیت جذب کننده گی ملکول ها به خود ونگه داشتن آنها حکم کاتالیزاتور را بازی کرده اند آب دفع شده از واکنش بین مونومرها وپلی مرها را در خود نگه میداشته وسپس خارج میکرده ومحیط بیرون هم نمی بایستی آبی روان وجود داشته باشد.این موضوع که برای ایجاد ملکول های آلی ماکرویا پلی مر باید محیط واکنش بدون آب باشد تا آب دفع شده بتواند از محیط خارج شود سوژه بسیار مهم برای دانشمندان شده که هنوز هم نظریه واحد وقابل قبولی برای آن یافت نشده.درارگانیسم های زنده این عمل را ملکول واسطه ATP انجام میدهد .در زمین اولیه وبرای خلق اولین نطفه حیات این کاتالیزاتوروجود نداشته است. برخی دانشمندا ن برای حل موضوع آب دافق ونحوه خروج ملکول های آب از محیط واکنش نظریه سنگ پیریت درعمق دریا ومجاوردهانه های آتشفشان ها ارائه داده اند. پیریت یا سولفید آهن دراعماق دریا ودر مجاورد دهانه آتشفشان ها که گداخته ها بیرون می آمده اند لحظاتی شرایط برای دفع آب دافق فراهم میشده است. علاقمندان میتوانند به مقاله رس از ویکی پدیا مراجعه فرمایند. باید توجه داشت که در ابتدای سرد شدن پوسته جامد زمین خاکی به شکل امروزی وجود نداشته میلیون ها سال بعد سنگ های کانی رس که بیشترین درصد رادر پوسته جامد داشته وسایر کانی ها با فرسایش به خاک تبدیل شدند وخاک کشاورزی میلیاردها سال بعد با انباشته شدن مواد آلی ارگانسم هااز گیاهی وجانوری ورس ومخلوط ناچیز سایر کانی ها شکل گرفتند.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ-سلاله به معنی چیزی که از چیز دیگر منشعب میشودوبهترین معنی برای این کلمه مشتقات یا ترکیبات است.واین ایه به صراحت بیان میکند که ما انسان را ازترکیبات بیرون امده از رس آفریدیم.از ترکیباتی که خاک رس به عنوان میزبان دراثرفعل الفعالات شیمیائی بیرون میداده است که همان ملکول های آلی پلی مراست که مرحله آخرخلق الانسان من طین است. ملکول های آلی از مواد غیر آلی در بغل سنگ سیلیکات یا رس ایجاد شدند .این مرحله بسیار مهم در سرنوشت حیات است. جاندار از بی جان.این کلمه فکر همه متفکران بیوشیمیست ها وزیست شناسان را به خود مشغول داشته وهنوز علم آن را نیافته اند ولی دانشمندان به این عبارت خداوند که در 1400 سال پیش بیان فرمودند رسیده اند.


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ .این سئوالات در علم زیست شناسی مطرح است .پاسخ قرآن در پرانتز آورده شده.


زمان آغاز شروع حیات از چه زمانی است.(ایه 9و10 سوره فصلت خیلی روشن آن را بیان میکند)-

چگونه ماده بی جان به جاندار تبدیل شد (در بین سفال داغ پخته صلصال کالفخار وتوده نرم حما مسنون با دفع کردن آب دافق ازبین این دو جسم سخت ونرم)-
این دوره یعنی ایجاد جاندار از بی جان در چه زمانی به پایان رسید( تشکیل نطفه درچهارمین دوره اقوات یا غذای بیولوژیکی آیه اقوات 10 سوره فصلت)


همسان سازی موجود جاندار کی بود وچه نام داشت.از نطفه امشاج-نطفه ای که بدون دارا بودن جنسیت نر وماده تکثیر یافتند-


غذای بیولوژیکی اولین موجود زنده از کجا فراهم شد. (دقیقا پس از شکل گرفتن پوسته جامد وداغ زمین ودارای چهار دوره بوده است-آیه اقوات-


بقائ وپایداری موجود زنده بعد از تکثیر پذیری چطورامکان پذیر شد .ابتدا تشکیل غشائ سلولی یا قرار مکین تحت حفاظت طارق در سه دوره ظلمات در زمین اولیه- طارق سیستم حفاظتی تک سلولی های اولیه حیات است


کدینگ وراثت در چه زمانی وارد ملکول جاندار شد (در اولین تک سلولی هسته دار یا ایوکارینونت ها به بیان قرآن علقه )


اینها نکات بسیار مهم وکلید حل معمای پیدایش حیات است.-قرآن مجید به تمامی این سئوالات جواب داده است.برای درک بهتر مفاهیم ذکر شده در مراحل فوق لازم است از دیدگاه علم زمین شناسی وزیست شناسی در باره پیدایش زمین و شروع تکامل موجودات زنده در زمین اولیه آگاهی نسبی داشته باشیم تا بتوانیم نظرات قرآن را با علم روز مقایسه کنیم واعجاز آنرا در یابیم .سعی میشود انشائالله به مرور مقالاتی در زمینه مراحل مختلف خلقت انسان در سایت به نظر علاقمندان برسانیم

سید محمد تقوی اهرمی دی ماه 1396

نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان ...
ما را در سایت نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : salbtraebo بازدید : 241 تاريخ : شنبه 14 بهمن 1396 ساعت: 22:13