صلب و ترائب بین تخیلات ذهنی و واقعیت قرانی

ساخت وبلاگ
اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ كانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بمشیته . و همه چيز را از هيچ پديد آورد و براي آفرينش آنها الگو و نمونه‏اي نداشت (کپی برداری نکرد) بلكه آنها را به قدرتش آفريد و به اراده‏اش خلق كرد. چه جمله پر معنی و زیبائی در آغاز خلقت اینچنین بود دقت شود اول از هیچ آفرید و بعد از چیز دیگری خلق کرد . ابداع به معنی بوجود آوردن چیزی که قبلا نبوده  یعنی شیئ ازغیر شیئ یا  بزبان علمی امروزی یعنی از هیچ . شیئ بمعنی اعم ماده است و کل شیئ در عبارت قرانی یعنی تمامی کائنات یا کیهان و انشائ نیز بمعنی ایجاد بدون الگوی قبلی. پس به تعبیر آن حضرت  خدا کیهان را از هیچ آفرید و تنها از نیروی ذاتی خودش بدون آنکه الگوئی از آن قبلا وجود داشته باشد اول کیهان را ابداع کرد یعنی از هیچ آفرید وسپس آنرا خلق کرد به تعبیر و تفسیر علامه طباطبائی رحمه الله الیه.خلقت هم بمعنی ایجاد از چیز دیگراست.

بنابراین ما معنی سه کلمه ابداع وانشائ وخلق را دانستیم .خلق یک پدیده ، فقط یک بار واز چیز دیگری صورت میگیرد .وقتی خداوند متعال میفرماید . الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طينٍ- خداوند کسی است که همه چیز را به نحو احسن خلق کرد وسپس خلقت انسان را از خاک شروع کرد .این ایه هم به وضوح بیان میکند که برای خلق انسان مراحل قبلی ومواد اولیه لازم بوده است .در خلقت انسان حلقه های انشائ تا ایجاد انسان در درون حیات زمین  یکی پس از دیگری خلق میشود تا خلقت انسان تکمیل شود واین خلقت زمان بر بوده است واین حلقه های سرنوشت ساز خلقت انسان هر کدام مرحله خاصی از دوره تکامل خلقت انسان است .حال با توجه به موارد فوق میخواهم مطلب کاملا نو وبا استناد به آیات قران وروش تعقل وعلم به کنه مفهوم کلمات صلب ،ترائب ،مائ مهین بپردازم .این نظر ایجانب است وبرای اولین یار در تاریخ اسلام مطرح میشود .دلیل آنهم بکار گرفتن علوم طبیعی در پیدایش حیات .زیست شناسی که قران مجید کلمات خود را برآنها بنا گذاشته است .خداوند در ایه 17 سوره زمر میفرماید-

وَٱلَّذِينَ ٱجْتَنَبُوا۟ ٱلطَّٰغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ لَهُمُ ٱلْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَاد ٱلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ ٱلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُۥٓ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُ ۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمْ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ- و آنان که از پرستش طاغوت دوری جستند و به درگاه خدا با توبه و انابه باز گشتند آنها را بشارت و مژده رحمت است، (ای رسول) تو هم بندگان مرا (به لطف و رحمت من) بشارت آر آن بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوتر آن عمل کنند، آنان هستند که خدا آنها را (به لطف خاص خود) هدایت فرموده و هم آنان به حقیقت خردمندان عالمند-امام کاظم(ع) به استناد این آیه به هشام فرمود خداوند به اهل عقل وفهم بشارت داده است .وآنها کسانی هستند که عقل وعلم را با هم بکار میگیرند .علم مواد خام برای تجزیه وتحلیل را در اختیار میگذارد وقضاوت اگاهانه  قول ها یا نظرات را خداوند از بندگان خود میخواهد .سالیان دراز است که ما این سه کلمه مهم را فقط براساس بیان گذ شته گان بدون تفکر وتعقل تاویل آنرا نقل کرده ایم وتحویل ایندگان داده ایم وعقل خود را بکار نمی گیریم شاید نظرات علمی جدید با آیات خدا تطابق بیشتر داشته باشد .

شهید مطهری در مجموعه آثارجلد 22صفحه714 چنین میفرماید : "ای بسا کسانی که عالمند اما روح علمی ندارند،آنکه روح علمی دارد از دلیل به مدعا میرود و دلیل او را به مدعا میکشاند ونقطه مقابل آن است که انسان از مدعا سراغ دلیل میرود،یعنی اول مدعا را انتخاب میکندو بعد میرود وبرای آن دلیل پیدا میکند طبعا اینگونه دلیل پیدا کردن ساختگی وتراشیدگی است .بر این اساس وبر این دلیل که قرآن نشانه ها وپدیده های طبیعی را نیز ایات خداوند  در کنار آیات قران وبه همان اندازه ارج نهاده است دلائل علمی میتوانند  برای تاویل ایات متشابه مورد استفاده قرار گیرند بنابراین ارتباط دادن صلب وترائب ومائ مهین به آب مرد وسینه زن خلاف نظر قران است  وعلمای اسلامی که خواهان رفع شبهات ایات متشابه هستند  برای فهم علمی آیات قران نگرش نوینی را شروع نمایند تا خیر دنیا واخرت نصیب آنان شود ،انشائالله .حال به آیه زیر توجه فرمائید "  فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ –بنگرید که انسان چگونه خلق شد ه.علامه طباطبائی در تفسیر این آیه اشاره زیبائی دارد به این شرح:" در این آیه کلمه خلق به صیغه مجهول (خلق شده) آمده ونام فاعل را که خدای سبحان است نبرده ،همه می دانند که خالق این خلق شده ، خدا است " . آیه صحبت از خلقت انجام شده میکند وانسان خلق شده است ودیگر خلقی برای انسان وجود ندارد .خلق فقط یک بار است .مراحل ایجاد نطفه در رحم یک پروسه طبیعی است که خداوند در نهاد حیات قرار داده وتکرا رمیشود وکلیه آیات در این موضوعات  ارتباطی به رحم زن ونطفه مرد ندارد .همگی مراحل ودوره های تکامل انسان در طبیعت است .نطفه وعلقه ومضغه  هم  حلقه های  خلقتی انسان در حیات اولیه زمین میباشد .به مقاله- حما مسنون وصلصال در قران نقش اول در خلقت حیات در زمین است مراجعه فرمائید .در آن مقاله دید گاه خود را بیان کرده ام  در آن زمان که این خلقت انجام شد یعنی در زمین اولیه وهنگام خلق اقوات در چهار دوره- بدائ خلق الانسان من طین و خُلِقَ مِن مَاءٍ دَافِقٍ و الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ اتفاق افتاده است – و وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ هم در همان چهار دوره پیدایش اقوات یا غذای بیولوژیکی صورت گرفته است وآیه هم میفرماید خلق شده .دلائل علمی آن در مقاله چگونگی روند پیدایش حیات در زمین اولیه از نظر قران در سایت حما مسنون Hammanmasnun.com آورده شده است .انشائ الله اگر خداوند توفیق عنایت فرماید .آیات مستدل بر اساس آخرین یافته های علمی را در مقالات جدا گانه تقدیم میدارم .تاکید مینمایم این یک نظریه از اینجانب است ودلائل خودم هم میاورم بر اساس آیات خداوند در قران وطبیعت .سید محمد تقوی اهرمی شهریور 1395

+ نوشته شده در  سه شنبه نهم شهریور ۱۳۹۵ساعت 23:34&nbsp توسط سید محمد تقوی اهرمی  | 
نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان ...
ما را در سایت نگرش نو وعلمی در رفع شبهات خلقت انسان دنبال می کنید

برچسب : ترائب,تخیلات,ذهنی,واقعیت,قرانی, نویسنده : salbtraebo بازدید : 164 تاريخ : پنجشنبه 23 شهريور 1396 ساعت: 10:53